Tři hlavní evropské letecké společnosti nařizují cestujícím povinnost nosit během letu obličejové masky v reakci na koronavirovou krizi.

Evropské letecké společnosti postupně obnovují provoz a tím vznikají otázky jaká budou nová pravidla létání. Air France a KLM uvádějí, že budou vyžadovat obličejovou masku během letu od příštího pondělí (11. května). Německá letecká společnost Lufthansa již několik dní vyžaduje novou povinnost nosit obličejovou masku zakrývající nos a ústa. Ryanair bude s obnovením provozu požadovat povinné nošení roušky a cestujícím před nástupem měřit teplotu.

Kvalita vzduchu v letadle: jako na operačním sále

Letadla jsou vybavena vzduchovými filtry nejvyšší kvality, které zaručují kvalitu vzduchu podobnou kvalitě na operačním sále. Kromě toho vzduch cirkuluje vertikálně místo toho, aby byl rozvířen v kabině.

Používané filtry HEPA (High-Efficiency Particulate Absorbing) v systému ventilace letadla jsou účinné proti koronaviru, který má rozměr od 0,08 mikrometru do 0,16 mikrometru.

Vzduch v kabině se obnovuje každé tři minuty a filtry HEPA by jej měly zachytit s účinností 99,99 %. Zbylých 0,01 % je v našich rukách – jak často si budeme mýt ruce, zda budeme nosit roušku a jak zodpovědně se budeme chovat vůči sobě, svým blízkým a spolucestujícím.

Co to vlastně znamená HEPA filtr?

Filtr HEPA je systémem s vysokou intenzitou vláken, kterým v podstatě prochází vzduch a zachytává se 99,7% kontaminantů, což je v zásadě jeden k nejúčinnějších filtrů vyrobených vůbec. Zachytává nejen prach, bakterie, ale i vlhkost, jakýkoliv druh znečištění, který by mohl potenciálně poškodit nebo vytvořit atmosféru v kabině. Materiál v nich je podobný vzduchovým filtrům v automobilech, ale několikanásobně lepší a účinnější, takže je prakticky téměř nemožné, aby jím pronikly bakterie nebo viry.

Video: jak cirkuluje vzduch v kabině letadla

Air France

V souladu s nařízeními francouzské vlády týkající se veřejné dopravy v době pandemie nařizuje nošení roušek od 11. května také Air France.

Pokud to dovolí obsazenost letadel, bude společnost rozmísťovat cestující na palubě tak, aby byla dodržena dostatečná vzdálenost. Na vnitrostátních a krátkých evropských letech nebude poskytováno občerstvení, na dlouhých letech bude preferováno občerstvení podávané v individuálním balení.

Letecká společnost uvádí, že všichni zákazníci budou o novém pravidlu informováni před odletem a budou požádáni, aby „zajistili, že mají na cestu jednu nebo více masek“. 

Letadlo bude také denně desinfikováno včetně loketních opěr, stolků a obrazovek. Společnost Air France rovněž zavede zvláštní postup pro „pravidelnou dezinfekci letadel postřikem schváleného přípravku účinného po dobu 10 dnů“.

Lufthansa

Od 4. května nařídila používat roušky také Lufthansa. Lufthansa preferuje nošení textilních roušek a opatření má být v platnosti do 31. srpna.

Lufthansa říká, že cestujícím se doporučuje používat masky po celou dobu cesty, a to i na letišti, kdy „minimální vzdálenost nemůže být zaručena bez omezení“.

Stávající nařízení společnosti Lufthansa Group Airlines, aby zůstalo sousední křeslo volné v ekonomice a prémiové ekonomické třídě, se již nebude uplatňovat, protože nošení roušky poskytuje dostatečnou ochranu zdraví. Vzhledem k současné nízké obsazenosti však budou sedadla v kabině přidělována co s největším odstupem.

Lufhansa dodává: «V zásadě možnost infekce na palubě letadla je velmi nepravděpodobná. Od vypuknutí pandemie nebyly známy žádné konkrétní případy přenosu na letech skupiny Lufthansa.«

KLM

KLM také postupně obnovuje lety a to v rámci silně redukované evropské sítě. KLM chce v květnu obnovit 15 % letů ve srovnání s obdobím před pandemií.

Od 11. května nařizuje společnost nošení roušek na palubě. Nizozemský dopravce tvrdí, že pravidla masek jsou založena na národních a mezinárodních pokynech a musí být používána na palubě a i během nástupu do letadla. Cestující jsou povinni nosit vlastní masky a pravidlo zůstane v platnosti do 31. srpna 2020.

Dopravce dodal: „S účinností od 4. května 2020 společnost KLM obnovuje své služby – jeden denní let, sedm dní v týdnu – do následujících destinací: Barcelona, ​​Madrid, Řím, Milán, Budapešť, Praha, Varšava a Helsinky.“ 

Nízkonákladové společnosti

Ryanair bude s obnovením provozu požadovat povinné nošení roušky a cestujícím před nástupem měřit teplotu. Tak o tom informoval Michael O’Leary 1. května. Skupina se chystá k masovému obnovení letů v období červenec-srpen. Naopak nehodlá nechávat střední sedadla neobsazená a argumentuje tím, že i v případě neobsazeného středního sedadla zůstává vzdálenost mezi cestujícími výrazně nižší než obvykle udávaných 1,5 až 2 m.

Nošení roušek nařídil od 1. května také Wizz Air, který postupně přidává nové destinace.

easyJet původně sice slíbil, že nebude obsazovat střední sedadla, ale CEO společnosti Johan Lundgren následně tuto myšlenku zavrhl. Ponechat prostřední sedadla volná by v podstatě znamenalo likvidaci nízkonákladových společností, resp. levného cestování.

Ostatní letecké společnosti

Společnosti United Airlines, Delta Air Lines, American Airlines, JetBlue a Frontier Airlines také vyžadují povinné nošení masky během letu.

Hongkongská letecká společnost Cathay Pacific neaplikuje povinné obličejové masky – ačkoli dopravce tvrdí, že jsou k dispozici cestujícím, kteří ji chtějí.

U společnosti Qatar Airways, který stále provozuje mezi 30 a 50 letů denně, nejsou obličejové masky povinné – pokud není povinnost je nosit v cílové zemi.

Ruské úřady předkládají návrh, aby na palubách letadel ruských společností bylo povinné nosit roušky a rukavice.

Fotografie od uživatele Anna Shvets ze služby Pexels