Máte za sebou cestu na vysněnou dovolenou a těšíte se, jak si konečně odpočinete. Po příletu místo ale hned na letišti řešíte situaci, kdy vám letecká společnost zavazadlo v lepším případě jen poškodila, v tom horším ho pak buď zcela zničila nebo vůbec nedoručila.

Jaká máte práva a jak postupovat, aby vaše nároky byly uspokojeny?

Poškozený a ztracený kufr

Po vyzvednutí kufru na páse ho hned pořádně zkontrolujte. Pokud najdete poškození, které jste před odletem nepozorovali, nafoťte ho a vyhledejte přepážku reklamace zavazadel. Je vždy umístěna poblíž pásů na zavazadla ještě před celní kontrolou, hledejte nápisy Baggage Service, Baggage Handling Desk,  Lost Baggage apod.

Zde předložíte zavazadlový lístek, což je malý ústřižek, který dostanete při odbavení – většinou vám ho nalepí na zadní stranu palubní vstupenky nebo pasu.

Pokud jste jeli na organizovaný zájezd, kde je přítomný i delegát, oznamte mu vzniklou skutečnost a on Vám s řešením pomůže. Letecká společnost Vám uhradí škodu do maximální výše cca 1 445 EUR.

Zpožděné zavazadlo

Na každém letišti (v celním prostoru) naleznete přepážku pro reklamaci zavazadel (Lost baggage/luggage). Na této přepážce budete požádáni, abyste svůj kufr popsali a předložili útržek ze zavazadlového lístku.

Většinou zavazadlo dorazí s dalším letem, budete ho mít tedy během několik hodin u sebe. Co se týče ztracených a zpožděných zavazadel, 98 % z nich se opět vrátí ke svému majiteli. 

Pokud je zavazadlo zpožděno méně než 21 dní, máte nárok na náhradu výdajů, které vám vznikly v souvislosti se zpožděním zavazadla (nákup nezbytných věcí, jako např. hygienické potřeby, kosmetika, oblečení). Kompenzaci za zpožděné zavazadlo nárokujte písemně do 21 dnů od jeho doručení.

Po 21 dnech od nahlášení zpožděného zavazadla je zavazadlo považováno za ztracené a vy můžete žádat leteckou společnost o finanční kompenzaci.